By admin

0

Dlaczego warto spożywać oleje roślinne?

Categories : Zdrowie

Dlaczego warto wprowadzić oleje roślinne do swojej diety? Niewiele osób o tym wie, ale jednym z podstawowych elementów diety obok białka czy węglowodanów są właśnie tłuszcze. Spełniają wiele funkcji w organizmie, są odpowiedzialne za pokłady energii w naszym ciele, budują komórki, utrzymują ciepło oraz wspierają przyswajanie cennych witamin. Nie wszyscy jednak wciąż zdają sobie sprawę z tego, jak ważne w codziennej diecie jest to, by przyjmować zdrowe tłuszcze i oczywiście w odpowiedniej ilości. No właśnie — zdrowie, czyli jakie tłuszcze? Na ogół tłuszcz kojarzy się bowiem z czymś mocno niepożądanym w diecie. Istnieją jednak tłuszcze nienasycone pochodzenia roślinnego. Tłuszcze roślinne np. olej rzepakowy dostarczają wiele niezwykle cennych elementów w postaci kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, których ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Oleje w swym składzie zawierają także przeciwutleniacze, które zapobiegają procesom starzenia. Jednak nie tylko olej rzepakowy jest zdrowy. Sprawdźmy, które oleje warto wprowadzić do diety i jakie właściwości korzystne dla naszego zdrowia, możemy zyskać.

Olej rzepakowy — właściwości i zastosowanie

Olej rzepakowy to jeden z najzdrowszych tłuszczy, mieszczących się w kategorii oleje roślinne. I, mimo że ten rodzaj oleju jest wyjątkowo popularny w naszym kraju, to wydaje się, że nie do końca wiemy, jak i dlaczego warto z niego korzystać. W przeszłości co prawda, rzepak, z którego produkuje się olej rzepakowy, zawierał szkodliwy kwas erukowy, jednak już od wielu lat stosowany jest wyłącznie rzepak modyfikowany genetycznie, który jest całkowicie pozbawiony szkodliwych substancji. Olej rzepakowy zawiera cenne dla naszego organizmu składniki, w tym nienasycone kwasy tłuszczowe: linolowy, czyli kwas omega-6 oraz linolenowy, czyli kwas omega-3. Oba te kwasy bardzo pozytywnie wpływają na pracę mięśnia sercowego, działanie układu krwionośnego, funkcjonowanie nerek, czy nawet na stan skóry. Organizm ludzki nie wytwarza bowiem tych kwasów, a są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Olej rzepakowy zawiera najodpowiedniejszy stosunek kwasów omega, tym samym jest jednym z najlepszych składników codziennej diety.

fot. pixabaycom | cc0

Olej z czarnuszki — właściwości i zastosowanie

Olej z czarnuszki to kolejny olej roślinny, który warto wprowadzić do swojej codziennej diety. Nadaje się idealnie do pożytku wewnętrznego oraz zewnętrznego. Świetnie sprawdza się jako środek wspomagający walkę z alergią, astmą oraz budujący odporność. Jest także bardzo doceniany w kosmetyce, jako środek pomagający w walce z łupieżem, atopowym zapaleniem skóry, czy wypadaniem włosów. Jeżeli chodzi o właściwości czarnuszki, główne z nich to: dobroczynny wpływ na układ oddechowy. Stosowanie oleju z czarnuszki zalecane jest np. alergikom. Działanie przeciwhistaminowetego oleju skutecznie wspomaga terapię odczulającą. Dzięki zawartości tymochinonu regularne spożywanie oleju z czarnuszki wpływa na wzrost aktywności układu odpornościowego i liczby komórek odpornościowych. Olej z czarnuszki posiada działanie przeciwzapalne i przeciwdrobnoustrojowe. Dowiedziono, że jest on pomocny w zwalczaniu pasożytów, takich jak tasiemiec i owsiki. Czarnuszka korzystnie wpływa także na wiele organów wewnętrznych. Często pomaga w zwalczaniu problemów układu pokarmowego.